Medical Taping

Medical Taping wordt in steeds meer fysiotherapiepraktijken toegepast. Ook in onze praktijk zijn alle therapeuten hierin bijgeschoold.

Medical taping is een nieuwe behandelmethode. Het is een aanvulling op de gewone sporttape. Bij sporttape worden spieren en gewrichten in hun bewegingsmogelijkheden beperkt door een starre tape aan te brengen. Het voordeel hiervan is dat dit extra stabiliteit geeft. Nadeel is dat de bloedtoevoer en lymfeafvoer beperkt worden. En beweging en spieractiviteit zijn vaak juist van groot belang voor herstel.

Bij medical taping wordt een elastische tape als een tweede huid aangebracht. De opperhuid wordt opgetild, waardoor de druk op de onderliggende weefsels vermindert. De spieren worden op deze wijze ondersteund zonder bewegingsbeperking en er is geen druk op de onderliggende zenuwen. De doorbloeding blijft in stand, evenals de afvoer van afvalstoffen.

Kortom: weefsels worden ondersteund, terwijl de bewegingsvrijheid blijft.

Het is een 24 –uurs behandeling, de tape kan meerdere dagen gedragen worden en is waterbestendig.
In onze praktijk wordt het Medical Taping Concept zelden als een op zich zelf staande behandelmethode gebruikt. Het is meestal een aanvulling op de reguliere fysiotherapie.

Medical taping wordt niet alleen toegepast bij sportblessures. Onze therapeuten passen het concept veel breder toe:

• houdingscorrectie
  • voorkoming van overbelasting bij gewricht - en spierblessures
  • pijndemping
  • verbeteren spierfuncties
  • reduceren ontstekingen
  • correctie bewegingsrichting
  • vergroten stabiliteit
  • afvoer lymfevocht / verminderen vochtophoping
  • zenuwbeïnvloeding b.v. bij hoofdpijn
  • e.a.

Meer informatie over medical taping en cure tape is te vinden op www.fysiotape.nl.

Uw therapeuten